Veel kwetsbare groepen in onze samenleving vragen om (juridische) hulp met (in de woorden van sociaal advocaat Don Ceder) 'een boodschappentas vol papieren'. Deze boodschappentas symboliseert de complexiteit van met elkaar samenhangende sociaal-juridische problemen: van huurgeschillen en echtscheidingen tot schulden en ontslagen.
Ondanks de inspanningen van juridische spreekuren en loketten om problemen als deze aan te pakken, ontbreekt het vaak aan de expertise en capaciteit om effectieve hulp te bieden. De opkomst van juridische, online platformen zal dit probleem waarschijnlijk niet verlichten, aangezien ongeveer 3 tot 4 miljoen Nederlanders worden bestempeld als 'beperkt zelfredzaam'. Deze mensen, waaronder migranten en mensen met inhoudelijke complexiteit, hebben persoonlijke begeleiding nodig en kunnen daardoor niet goed overweg met deze platformen.
Het project De Boodschappentas richtte zich daarom op drie hoofdproblemen:
De doelen van De Boodschappentas:
Bijdragen aan een oplossing die (beperkt zelfredzame) burgers sneller en makkelijker helpt met hun juridische problemen. Dit project richtte zich op de ontwikkeling van een geschikte digitale tool voor eerstelijns rechtshulpverlening. Dit omvatte:
De activiteiten kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdfasen: